Atrodo, kad apie buhalterinę apskaitą yra kalbama ir rašoma pakankamai daug, tačiau reikia pripažinti, kad būsimas verslininkas, kurio pečius ir taip slegia pakankamai daug rūpesčių, šioje srityje gaudosi gana prastai. Taigi, šiandien pakalbėkime apie pagrindinius buhalterinės apskaitos niuansus, kuriuos būtina žinoti visiems turintiems savo verslą arba planuojantiems jį steigti.
Buhalterinė apskaita – tai bet kokių ūkinių operacijų, kurios yra išreikštos pinigine išraiška, registravimo, grupavimo bei apibendrinimo sistema, kuri yra skirta gauti informaciją ekonominiams sprendimams priimti arba sudaryti finansinei atsakomybei ir procesams vykdyti.
Buhalterinės apskaitos taikymas
LR Buhalterinės apskaitos įstatymas numato buhalterinės apskaitos organizavimą, dokumentus ir registrus bei jų saugojimą, klaidų taisymą, atsakomybę už buhalterinės apskaitos organizavimą ir dokumentų išsaugojimą.
Buhalterinės apskaitos įstatymas yra taikomas šiais atvejais:
- Ūkininkų ūkiams;
- Ribotos bei neribotos civilinės atsakomybės juridiniams asmenims;
- Asmenims, kurie verčiasi individualia veikla;
- Užsienio ūkio subjektams, kurie verčiasi veikla per nuolatinę buveinę arba atstovybę įsteigta Lietuvoje.
Buhalterinė apskaita gali būti tvarkoma nuolatinio, įmonėje dirbančio, buhalterio, laisvai samdomo buhalterio arba įmonės, kuri teikia buhalterinės apskaitos paslaugas. Kokį buhalterio tipą riktis, lemia pati įmonė. Jei įmonė yra didelė, turi daug darbuotojų ir joje nuolatos cirkuliuoja dideli pinigų srautai, savaime suprantama, kad optimaliausias pasirinkimas – nuolatinė buhalterio vieta. Tuo tarpu, jei įmonė nepriklauso „sunkiasvorių lygai“, galima drąsiai rinktis buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančias įmones, kurios reguliariai prižiūri buhalteriją, tvarko visus reikalingus dokumentus, ruošia metines ataskaitas ir jas pristato atitinkamoms institucijoms. O štai su laisvais samdomais buhalteriais specialistai perspėja būti atidiems ir pasirinkti tik daug darbo patirties turintį ir gera reputacija pasižymintį specialistą.
Kas gresia už netinkamai vykdomą buhalterinę apskaitą?
Pradėkime nuo to, kad atsakomybė už netinkamai vykdomą buhalterinę apskaitą krenta ant įmonės vadovo pečių, nes jo tiesioginė funkcija yra užtikrinti sklandžią įmonės veiklą ir sėkmingą tikslų įgyvendinimą, todėl jis privalo sukontroliuoti savo darbuotojus, tuo pačiu ir buhalterį. Visgi, jei to padaryti nepavyksta, įmonei gresia baudos, o ikiteisminis tyrimas gali baigti ne administracine, o baudžiamąja atsakomybe – laisvės atėmimu iki 8 metų.
Taigi, buhalterinė apskaita turi būti patikėta tik savo srities profesionalams.